Jak wybrać i jak ćwiczyć z gryfem prostym

Jak wybrać i jak ćwiczyć z gryfem prostym

Gryf prosty jest wykorzystywany podczas treningu siłowego. Można z jego pomocą wykonać wiele ćwiczeń wzmacniających i zbudować siłę mięśniową. Posiadając go w domu, nie traci się czasu na dojście do siłowni. Często też zakup jest opłacalny, kiedy weźmie się pod uwagę ceny karnetów w klubach fitness. Nie ograniczają też wtedy godziny ich otwarcia. Na co więc zwrócić uwagę kupując gryf prosty?

Wybór gryfu prostego

Gryfy różnią się między sobą ciężarem. Jest to bardzo ważny aspekt, na który trzeba zwrócić uwagę. Sam gryf bez talerzy potrafi ważyć nawet kilkanaście kilogramów. Ma to znaczenie szczególnie jeśli jest się początkującym amatorem sportu. Poza tym kobiety, które chcą kupić taki gryf prosty, muszą oszacować, ile są w stanie podnieść. Oczywiście później można dokupić też dodatkowe obciążenie, jednak trzeba szanować swoje ciało i najlepiej na początku ćwiczyć z mniejszym ciężarem. Siła wzrośnie, jednak nie ma co na siłę przyspieszać tego procesu. 

Kolejny czynnik to długość gryfu. Najbardziej uniwersalne są gryfy o długości 160 cm. Klasyczną długością jest 180 cm, a olimpijską 220 cm. Warto wziąć pod uwagę, jakie ćwiczenia planuje się wykonywać z gryfem, a także ile miejsca ma się w domu. 

Jakie ćwiczenia wykonywać z gryfem prostym?

Ćwicząc z gryfem prostym można pracować nad mięśniami nóg. Dobrym wyborem są wtedy przysiady z obciążeniem w postaci gryfu, a także martwy ciąg. Ważne, by wykonywać je bardzo dokładnie technicznie nie spiesząc się. Podczas ćwiczeń plecy muszą być cały czas proste, żeby nie przeciążyć odcinka lędźwiowego.

Najpopularniejszymi ćwiczeniami z użyciem prostego gryfu są te na górne partie ciała. Możliwości się zwiększają, jeśli w domowej siłowni posiada się też ławeczkę treningową. Można wtedy wykonywać klasyczne wyciskanie na klatę. Z pozycji stojącej dobrym ćwiczeniem jest też podnoszenie obciążenia. Inne popularne ćwiczenia to np.:

– uginanie ramion z gryfem;

– wyprosty ramion z gryfem w staniu;

– unoszenie barków z gryfem.

Ćwiczenia z użyciem gryfu prostego mogą być wykonywane na każdym poziomie sprawności zarówno przez kobiety jak i przez mężczyzn. Taki trening siłowy spala dużo kalorii. Po jego zakończeniu ważny jest odpowiedni posiłek bogaty w białko potrzebne do regeneracji mięśni. Treningi siłowe dobrze jest oddzielić między sobą przynajmniej dniem przerwy i wykonywać je 2-3 razy w tygodniu. Już po miesiącu ćwiczeń w swojej domowej siłowni zauważy się pierwsze efekty. Zatem zakup gryfu może być bardzo dobrym pomysłem, jeśli celem ćwiczeń jest zwiększenie siły mięśni.