Gryf podstawą każdej siłowni

Gryf podstawą każdej siłowni

   Są sprzęty bez których żadna siłownia, zarówno ta profesjonalna, jak i amatorska, nie mogłaby istnieć. Takim sprzętem, a właściwie elementem sprzętu, jest gryf. Ćwiczenia takie, jak przysiady, wyciskanie, czy martwy ciąg wymagają użycia sztangi. Ta z kolei nie mogłaby mieć racji bytu bez gryfu, który jest podstawą i bazą obciążeń. Rodzaje gryfu można podzielić na trzy podstawowe i najbardziej popularne, są nimi: gryf prosty, gryf łamany i kratownica. Skupmy się jednak na tym pierwszym.

Czym jest gryf stosowany na siłowni?

   Mówiąc najprostszymi słowami, gryf jest stalowym drążkiem, na którym mocuje się obciążenia. Razem te dwa elementy tworzą zestaw gotowy do użycia i wykonywania określonych ćwiczeń kształtujących i wzmacniających sylwetkę. Gryf nazywany jest też potocznie prętem. Najczęściej jest wykorzystywany w dziedzinach takich, jak kulturystyka, podnoszenie ciężarów, czy trójbój siłowy.

Klasyczny gryf do sztangi nazywany jest też olimpijskim. Występuje on w wersji damskiej i męskiej. Damski charakteryzuje się masą wynoszącą 15 kg i długością 2,1 metra. Natomiast męski osiąga 20 kg wagi i długość 2,2 metra. Można je również podzielić na proste lub łamane.

Gryf prosty. Kiedy jest dobrym wyborem?

   Wiele osób, które są postawione przed wyborem zakupu gryfu, nie wiedzą na który z nich postawić. Wszystko zależy od tego na jakich efektach i aspektach nam zależy. 

Gryf prosty podstawa treningu siłowego osiąga długość od 120 do 220 cm długości. Posiada prostą, liniową konstrukcję i jest zabezpieczany na końcach specjalnym zaciskiem. Doskonale nadaje się do ćwiczeń modelujących mięśnie. Jest najczęściej używany przy budowaniu klatki piersiowej, ramion, nóg i pleców. Charakterystyczne ćwiczenia z jego użyciem to podrzut, zarzut oraz martwy ciąg. Gryf prosty w wersji olimpijskiej będzie odpowiedni dla jednolitej pracy wszystkich mięśni. Jest on pewny w chwycie i solidnie wykonany, kierowany dla większych profesjonalistów i osób na poziomie zaawansowanym.

   Gryfy proste zaleca się bardziej tym osobom, które już miały jakąś styczność z siłownią i ćwiczeniami. Szczególnie dlatego, że są one odrobinę trudniejsze w użytkowaniu. Gryf łamany łatwiej złapać, nie obciąża też tak bardzo nadgarstków, co może być istotne dla początkujących sportowców. Dlatego też gryfy proste poleca się większym profesjonalistom oraz osobom, którym zależy w szczególności na rozbudowie bicepsów i wymodelowaniu mięśni ramion. Poza tym będą też dobrym wyborem dla tych, którzy na co dzień nie mają pracy przeciążającej nadgarstki i dłonie, jak np. masażyści. 

    Zanim zdecydujemy się na zakup konkretnego gryfu należy przyjrzeć się swoim umiejętnością. Nieodpowiednie dopasowanie sprzętu może sprawiać trudność przy pracy, obniżać komfort w czasie użytkowania, a także nieść za sobą pewne zagrożenia. Warto więc dostosować wybór do osobistych potrzeb i poziomu umiejętności.